Wednesday, July 14, 2010

My story

Ni setelah baca blog jah .... saya rasa saya x nak baca the last song ok! ... dah cukup byk air mata ni ...

Like Jah did .. i really want to share about my story with abah n mak...

Saya ingat zaman kecik2 dulu balik kota bharu mmg best, abah akan selalu bawak kitorang beli makanan dan macam2 kat pasar tani wakaf che yeh ( skarang dah naik taraf jadi pasar borong)

Abah .. pada saya dia tak pernah gagal hantar / jemput anak dia ke/pulang dr sekolah .... sampai skarang pun .. cucu2 masih dihantar dan dijemput abah ...

Dulu abah mengajar kat sekolah padang nenas ... dan setahu saya abah dari cikgu biasa sehingga menjadi guru besar memang sangat disenangi orang ...

abah ajar macam2 lagu unik yg abah reka sendiri ...


Dari form 1 sampai form 3 , saya duk umah, pergi sekolah awal, hari2 abah akan masakkan air panas utk saya mandi ... dan abah akan temankan saya tunggu van kat tepi jalan besar form 1 -2, form 3 van dtg ambik kat dpn rumah ...

masa dpt result pmr saya teruk kena marah dgn abah sbb Matematik dapat B, maka saya belajar sungguh2 sampai dapat A1 masa SPM, masa SPM bila tunjuk je result kata abah (abah tengah tido kat beranda tunggu saya balik ambik result), abah terus bangun dan ambik duit RM100 bg kat saya ..

persediaan nak pegi UUM, abah yg bawak saya g shopping beli barang (masa tu ade stesen bas lama - tepi2 tu ade gerai2... i like the stalls very much.) Banyak benda abah yg pilihkan

masa form 4 - for the first two weeks saya belum dpt asrama, abah hantar saya every day ke sekolah yang jauhnya mengambil masa 45 minit perjalanan. bertolak dr rumah selepas subuh, abah blk balik, ambik adik2 yg lain dan htr ke sekolah sblm abah pun ke sekolah ...

abah came every week to see me at hostel...

masa belajar kat uum ... abah akan masukkan duit utk saya (walaupun kdg2 duit mak) tapi abah yg akan pergi ke bandar .... (so sekarang saya mesti ingat tjawab saya setiap bulan sebelum mereka tanya - jarang sekali abah tanya sebenarnya)

saya masih ingat masa kat na belajar kat SIF ... abah teman kak na naik bas depan simpang awal2 pagi... every day ...

sampai sekarang .. every time balik, abah will be the one who will ask. Nor nak makan pende pagi esok? Every nite .... and every morning ... our fav food were ready on the table bile kitorang bangun ....

hari tu (bulan April) bila abah datang dan batuk teruk sebab duk lama dalam bas, saya tak dapat bayangkan perasaan abah sepanjang perjalanan itu ... dan saya tekad... he shouldn't visit us here anymore... we should return and visit him more often ...

Tapi saya seronok sebab satiap kali raya saya akan belikan baju yg best2 utk abah, dan abah x pernah x pakai .... saya bangga sangat ... ade satu baju tu saya ingat lagi saya beli masa saya kat matrix uum .. harga dia murah je.. xde brand pun .. tapi smapai koyak pun abah jahit balik dan masih pakai ... it was 15 yrs old shirt .... i am really touch every time i saw abah's wearing it...

for me abah taught me so many thing indirectly ...

1. abah mmg buat filing utk semua benda , sampai skarang statistik perbelanjaan bil bulanan masih abah buat .... sbb tu saya sedikit organize dlm buat keje ...
2. abah x ambik pot pasal org ... so saya sgt thankful sbb saya x suke menyibuk pasal org ....
3. we plan our day ... saya pun akan buat list kalau nak g byr bil atau nak g bank .. make sure sume sempat as per planned ...
4. saya juga suke membebel dan cepat naik antu macam abah .... tapi kami pun senang cool down ...
5. Saya pun rasa saya sgt cerewet . sian org2 di sekeliling saya ... (rasanya abg mat is the most cerewet person kalau bab baju kat rumah tu) . ahhaha ..

Apa pun .. abah lah org yg menjadi role model saya ...

Mak ...

masa tadika saya akan meraung dna panjat gerigi besi kat tadika kemas sampai mak dah masuk skolah ....

masa sekolah rendah ... saya ikut je mana mak saya mengajar .... mak saya cikgu kelas saya dr darjah 4-6 ... ahhaha jgn jeles ...


saya rasa dr saya form 1 - form 3 , mak akan buat air milo every day ... ade mee goreng kdg kala .. atau nasi goreng ...

form 4-5 ... mak akan bawak nasi goreng ngan keropok lekor tiap kali visit saya kat hostel... kdg saya terkilan sikap saya masa tu ... selfish.. nak jugak suruh mak abah dtg walau diorg sibuk.... sorry mak dan abah ...

duk uum ... mak akan masukkan duit setiap bulan sampai saya dapat loan .. jadi once saya dpt loan sampai hbs belajar saya sgt bangga sbb saya x penah mintak duit mak lagi ... tapi bile start keje .. co yg saya keje byr gaji saya lambat .. dan duit saving say pun dah hbs... saya x mintak.. tp mak mcm tau

saya rasa mak mmg ade special telepathy ... walau saya x cerita apa2 dia tau bile masa saya tengah frust .. bile masa saya ade prob ... and she used to motivate me most of the time

masa saya beranak .. mak saya jaga saya .. x lama tapi at least mak jaga

sekarang .. saya rasa mak is too old to do house chores and to be worried about the kids.... sbb tu saya x penah cite ape2 lagi kat mak pasal saya (kalau saya ada masalah)

dan bila mak say risau masa saya cakap nak berenti ... saya tau apa mak fikir.. tapi saya terpaksa demi anak2 ... saya x nak anak2 saya hanyut di zaman moden ini ... insya Allah moga ade rezeki saya ...

Mak selalu sakit... saya pun ... ade je sakit saya tapi Alhamdulillah ... x teruk ...s akit biasa2 je...

Saya hanya mampu berdoa ... moga akan diringankan beban mak ... kesian kat mak ngan abah kena fikir macam2 ...

kesimpulannya ... mak n abah have their +ve n -ve side ... but they are the person who brought us to this world, they raise us, feed us, educate us and love us... tapi bile mereka tua ... they still need to think for us ... when they should rest ...

apa pun .. I love Mak & Abah forever ... saya dah ada anak ... saya tau macam mana perasaan mak dan abah ...

2 comments:

fatimahAz-Zahra said...

Salam K Nor..yg sgt bertuah krn msh ada org msh risaukan / doakan K Nor.. berbaktilah kpd mrk selagi dia msh ada..:-)..

Unknown said...

salam aja .. itulah ... sementara kita masih berpeluang .. insya Allah ...