Tuesday, July 8, 2014

Julai, Ramadhan dan Ujian

Bismillahirrahmanirrahim ...

Sungguh rezeki dan ujian Allah untuk setiap hambaNya berbeza-beza.

Tak tahulah setakat mana penghayatan Ramadhan saya kali ini. Ahad, 6 Julai bersamaan 8 Ramadhan, suami saya dimasukkan ke hospital setelah mengadu sakit -sakit leher dan belakang. Apabila diperiksa, kandungan gula dalam darahnya tinggi, kadar kolestrol dan uric acidnya juga tinggi. Saya tidak tahu apa yang saya rasa. Saya selalu merasakan mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Namun bukan semua orang begitu, ada orang yang ingin "learn from the hard way."  Dan ada juga yang langsung tidak mengambil apa-apa iktibar.

Banyak yang saya inginkan daripada suami saya ini. Banyak yang saya boleh luahkan dan banyak juga yang saya simpan, mengadu hanya pada Dia.

Seperti juga apa yang saya rasa, begitulah juga entri kali ini, terlalu banyak yang saya perlu simpan. Doa saya , Allah terimalah doakan dan harapanku. Saat berdepan dengan ujian saya sedar, saya tak punya sesiapa tempat berkongsi cerita.

Isnin, Harris pula dimasukkan ke wad. Berbanding suami, saya tidak terlalu risaukan Harris. Namun puncanya juga sama. Mencegah lebih baik daripada mengubati.

My words doesn't seems to effect them in their routine. Saya selalu mengatakan kepada anak-anak saya, saya boleh mengarah, memberitahu, menasihat, tapi mereka perlu berusaha untuk diri mereka. Dalam apa jua sekali pun.

Saya gagal barangkali ... gagal menjadi isteri yang mampu menjaga suami menjaga kesihatan diri, gagal seorang mama yang walaupun sepenuh masanya di rumah, anak-anaknya masih tidak mampu mendengar dan mengikuti nasihat saya.

Entri ini entri perang emosi dan rasional ...

Azrah akan menghadapi upsr dalam masa dua minggu. Saya tidaklah mengharap dia menjadi yang terbaik, tapi saya berharap dia berUSAHA untuk melakukan yang terbaik. Kerana pada saya, usaha itu sangat penting untuk medapat hasil yang bagus juga.

Seronoknya mendengar pengalaman Busu ke tanah suci. masih belum rezeki saya untuk ke sana. Topik ini juga topik emosi untuk saya. Maka saya cuba mengelakkan daripada berbicara tentangnya. Cukuplah Allah yang tahu. Mendengar bisik-bisik orang dan kadangkala dari orang yang sangat penting dalam hidup saya, kadang-kadang tahap kawalan emosi saya berada di tahap yang paling minimum.

Saya dalam proses menyediakan dokumen untuk permohonan visa kami ke australia. Juga antara topik emosi saya.

Dan semuanya terletak hanya pada satu perkataan, KESUNGGUHAN.

Ya Allah aku tahu aku hambamu yang terllau banyak berdosa. Ampunkanlah aku. Kuatkanlah semangatku dan jadikanlah aku orang-oarng yang sabar. Sesungguhnya hanya engkau yang tahu segala yang tersimpan di hati aku selama ini, hanya engkau ya Allah. Moga kau permudahkanlah segala urusan untukku ya Allah. Aku terlalu berharp dengan simpatimu ya Allah. Ya Allah yang maha Pengasih dan maha Penyayang.

USAHA TEKUN JAYA


No comments: